16.9.2012

11.Syksy/ Autum 2012, Islay

Syyskuussa menimme jälleen Islayn saarelle, nyt ystävättäremme oli mukana.

Perjantaina 7.9.2012 suunnitelmana oli lentää Helsinki-Lontoo-Glasgow- Islay. Olimme varanneet lennot British Airwaysin kautta. Glasgowhin saakka kaikki meni hyvin ja pääsimmekin Islaylle lähtevään koneeseen, mutta jo koneen lähdettyä koneen kapteeni kuulutti että perillä on huono sää. Perillä kone kokeili pariinkin otteeseen laskeutua Islaylle, mutta sumusta johtuen ei päässyt laskeutumaan. Eli kone kääntyi takaisin Glasgowhin. Koska kone on pieni ja sinne mahtuu vain n.35 henkeä, ei meitä kovin iso ryhmä ollut. Flybe joka konetta lentää, otti heti asiakseen hoitaa meille majoituksen ja alkoivat selvittää miten saisivat meidät perille. Tunnin kuluttua oli jo selvä että sen päivän aikana emme saarelle pääse ja että huomenna uusi yritys.

Flybe hoiti sitten meidät taxeilla hotelliin jonne loihtivat meille vielä ruuan ja ilmoittivat että aamulla neljältä on aamupala ja sitten taxeilla kentälle josta bussikuljetus hakee meidät. Bussi vei meidät sitten Kennacraighin rantaan josta lautalla menimme Islayn saarelle. Perillä olimme puolen päivän aikaan lauantaina, eli ei kamalasti myöhässä alkuperäisestä aikataulusta, perjantai illasta.
Lounaaksi lautalla skotlantilainen aamiainen
Majoitukseksi olimme varanneet Freewinds  nimisen talon. Omistajat itse olivat reissussa, mutta läheisestä Bowmore housesta saimme avaimet taloon. Talo oli vielä upeampi kuin mitä olimme netistä kuvien perusteella katsoneet. Alakerrassa oli kolme makuuhuonetta joissa jokaisessa oma kylpyhuone, yläkerrassa olohuone sekä erittäin tilava ja hyvin varustettu keittiö. Keittiön pöydällä odotti pullo Laphroaig viskiä tervetuliaislahjana, lisäksi oli itse tehtyä skonsseja ja "äidin vadelmahilloa", paahtoleipää ja voita. Mukava yllätys. Talo sijaitsee Bowmoren pääkadun varrella ja yläkerrasta on esteetön näkymä merelle. Voimme ehdottomasti suositella majoitusvaihtoehdoksi.
Freewinds yksi makuuhuoneista
Freewinds keittiö
Lauantaipäivä menikin kotiutuen ja rentoutuen. Lochside hotellissa kävimme syömässä ja iltalenkillä ihailimme Bowmoren tislaamoa iltavaloissa.
Bowmoren tislaamo
Sunnuntaina 9.9.2012 aamupalan ja pienen aamulenkin jälkeen olimmekin valmiina kun Islaycarhire autovuokraamosta toivat meille ennalta varatun vuokra-auton oven eteen.  Lähdimmekin heti ajamaan saareen pohjoiskärkeä kohti, tavoitteena oli tehdä patikkaretki Rhuvaalin majakalle jossa emme olleet koskaan käyneet. Ajoimme Bunnahabhainin tislaamon läheisyyteen auton parkkiin ja lähdimme siitä meren rantaa kohti tuntematonta. Emme olleet suunnitelleet reittiä sen kummemmin ja välillä kävelimme rinteillä ja välillä laskeuduimme alas meren äärelle. Tislaamo hävisi pikkuhiljaa näkyvistä.
Matka kohti majakkaa alkaa
Välillä rannalla kävellen
Hylje tarkkailee menoa, Bunnahabhainin tislaamo jää taakse

Välillä rinteillä kävellen, Bunnahabhain katoaa kohta näkyvistä
Maisemat lumoavat

Kahvitauko tuulensuojassa
Parin tunnin patikoinnin jälkeen alkoi taivaalle ilmestyä tummia pilviä ja meillä oli matkanteko viennyt aikaa kun emme kävelleet suoraan, vaan koukimme rannalle välillä. Vaikka kukkula kukkulan jälkeen jäi taakse, ei majakasta näkynyt mitään. Päätimme kääntyä takaisin ja laskeuduimme meren äärelle, etsimme tuulen suojan ja joimme termarikahvit. Samalla alkoikin tihuttamaan vettä. Onneksemme ei satanut kaatamalla vaan satoi pieniä kuuroina.

Kävimme nauttimassa tislaamon laiturilla merinäköalasta ja jatkoimme sitten autolla matkaa. Vettä alkoi satamaan aivan kaatamalla, olipa tuuri että olimme ehtineet ajoissa sateelta suojaan. Näimme yhden paikallisen tuttavan pihallaan pesemässä autoa ja hän kutsuikin meidät kahville kotiinsa. Mikäs siellä lämpimässä oli kahvia nauttiessa ja katsoessa kun hurja sadekuuro pyyhki ylitse.

Maanantaina 10.9. 2012 lähdimme ajelemaan kohti etelää. Pysähdyimme Lagavulinin tislaamolla kysymässä miten he pitävät Ianin vetämän varastokierroksen. Ystävällinen neito tiskin takana kysyi mistä olemme ja kun kerroimme olevamme Suomesta niin hän totesi että sittenhän aamu kymmenen ei ole teille liian aikainen aika maistaa heidän viskejään ja ohjasi meidät vierailukeskuksen perälle ja kaatoi meille haluamaamme juomaa laseihin. Siinä sitten vietimme mukavan puolituntisen rennosti istuen ja antimista nauttien.

Lagavulinin tislaamo
Matka jatkui ohi muiden tislaamojen kohti Claggain lahden rantaa. Oli nousuveden aika ja "hiekkaranta" oli kadonnut sitten viime näkemän, ranta alkoi suoraan ihanista, veden pyöristämistä erivärisistä kivistä. Kävelimme pitkin rantaa kiviä ihaillen, vaikka pieniä mäkäräisiä oli kamalasti ja ne iskivät päähän kiinni heti kun otti hupun pois. Onneksi alkoi tuulemaan ja itikat katosi sen myötä. Jatkoimme kävelyä rannalla ja utelias hylje uiskenteli vieressä ja seurasi meitä ja touhujamme.

Rannalta lähdettyämme pysähdyimme Ardbegin tislaamolla lounaalla. Kävimme myös kävelemässä tislaamon takana meren rannalla. Tapasimme pihalla myös Mickey Headsin, tislaamon managerin joka oli meidän kanssa samassa jamassa perjantaina kun Islayn kone ei päässyt laskeutumaan saarelle. Hänen tunnisti meidät heti ja kertoi että on nyt saanut enemmän infoa tulevasta Suomen matkastaan josta puhui meille aiemmin. Ikäväksemme tämä tapahtuma oli lopulta samana iltana kuin paluumme Suomeen, joten se jäi näkemättä. Ardbegin jälkeen kävimme myös Laphroaigin tislaamolla pyörähtämässä.
Ardbegin tislaamolla
Laphroaigin tislaamolla
Sitten ajoimme Port Ellenin kaupunkiin ja siellä pysähdyimme ihailemaan ylämaankarjaa. Sateen jälkeen ne eivät olleet yhtä "suloisen pörröisiä" kuin yleensä, mutta kyllä ne vaan hienoja oli.
Ylämaankarjaa Port Ellenin lähellä
Tiistaina 11.9.2012 aamulla kävimme RNLI:n meripelastusasemalla moikkaamassa ystäviämme ja nauttimassa kahvit. Olimme aikeissa mennä sen jälkeen Persabuspottery keramiikkapajalle joka aukesi vasta puolelta päivin, joten meillä jäi pari tuntia aikaa ennen sitä. Koska olimme nurkilla, kävimme pyörähtämässä Bunnahabhainin sekä Caol Ilan tislaamoilla. Sateisen aamun jälkeen taivaskin kirkastui välillä.
Bunnahabhainin tislaamo

Bunnahabhainin tislaamon pihalta katselimme rantareittiä jota olimme edellispäivänä patikoineet
Caol Ilan tislaamo
Keramiikkapajalta tilasimme meille kahvikupit sekä lautasen ja kaikkiin ylämaankarjan kuvan. Sovimme että perjantaina ne on valmiita haettavaksi. Sitten pyörähdimme matkalla Islayn Woollen mill villakutomossa, jossa tekevät vielä vanhanaikaisin konein tartan kankaita.
Islay Woollen mill villakutomo
Kilchomanin tislaamossa
Pyörähdimme Kilhomanin tislaamossa, syöden siellä lounaan. Valitsimme "Cullen Skink" kalakeiton joka on tehty savuisesta haddockista. Erimakuinen kuin kotoinen kalakeitto ja vähän vähemmällä kermalla ja pienemmällä voinokareella olisi ollut erinomainen, ihan syötävä kyllä näinkin. Tislaamolta ajoimme Machir bayn rannalle. Ranta oli erittäin hienoa hiekkaa ja tuuli kovaa, joten suojasimme kameroita lentävältä hienolta hiekalta.
Machir bayn rannalla
Kävimme sen jälkeen katsomassa Kilchomanin kirkon rauniot ja ylhäältä olikin upeat maisemat alas merelle. Seuraava kohde oli Saligo bayn ranta jossa Atlantin aallot pauhasivat kovassa tuulessa. Merivesi vaahtosi rantautuessaan ja meteli oli kova. Taivas vaihto väriä tumman puhuvan ja kirkkaan välillä, muuttaen maiseman aina erinlaiseksi auringon säteiden tultua esiin. Todella upeaa! Olipahan taas Skotlanti näyttänyt miten yhden päivän aikana voi sää muuttua monta kertaa laidasta laitaan.

Näkymä Kilchomanin kirkon raunioilta
Saligo bay, taivaan värit
Saligo bay, aallot
Saligo bay, säänmukainen pukeutuminen

Keskiviikkona 12.9.2012 kävimme aamupäivällä pyörähtämässä Bruichladdichin tislaamolla. Sieltä jatkoimme matkaa kohti Portnahavenin kylää jossa istuskelimme katsomassa kun hylkeet uiskentelivat rannan läheisyydessä. Säätila näytti taas monimuotoisuutensa auringon pilkahdellessa välillä, välillä taivaan tummuessa ja sateen tihkuessa.
Bruichladdichin tislaamossa
Portnahavenin kylässä
Takaisin ajoimme eri reittiä kuin tullessa, ihaillen maisemia. Iltapäivällä kävimme Bowmoren tislaamolla tislaamokierroksella. Pitihän se edes yksi tislaamokierros tällekkin matkalle saada.
Maisemaa matkan varrella
Bomoren tislaamossa tislaamokierroksella
Torstaina 13.9.2012 pakkasimme aamusta itsemme autoon ja ajoimme Port Ellenin suunnalle josta suuntasimme Kintraan. Parkkipaikan läheisyydestä löytyi kyltti johon patikkareitti oli merkitty. Otimme reitistä kuvan ja koska muuta karttaa meillä ei ollut, toimi kamerassa oleva kuva suuntaa antavana karttana. Eihän reitti vaikea ollut kukkula ylös, toista alas, kohti raunioita, sitten merta ja takaisin päin. Ei me kyllä kaikkea nähty mitä piti, mutta mukavan päiväretki tuli kuitenkin. Vain muutaman kerran ripsi vähän vettä, mutta ylhäällä kyllä tuuli aikalailla.
Kintra, aiotusta patikkareitistä kuva

Kintra, mutainen lähtö reitille
Kintra, ensimmäinen kukkulan kiivetty, talot jäivät kauas taakse
Kintra, kohti raunioita
Kintra, tämä jo kierretty, taakse jäävää maisemaa
Kintra, maali häämöttää
Kävelyn jälkeen oli ihana pysähtyä lämpimään Islay Hotelliin lounaalle. Ilta menikin omalla kylällä Bowmoressa, nautittiin ruokaa ja rentouduttiin.

Perjantaina 14.9.2012 aamulla keli oli sateinen ja erittäin tuulinen. Päätimme ajaa vielä länsirannikolle Saligo baylle katsomaan aaltoja. Mutta tuuli oli eri suunnasta ja aallot eivät olleet niin suuria kuin oletimme. Mutta kyllä meri pauhasi rauhattomasti silti. Takaisinpäin ajaessa, meri rauhoittui ja oli kauniin värinen ja erittäin tasainen.

"pois edestä lehmät"
Saligo bayn aaltoja
Meri tyrskyää
Toisella puolella saarta meri tyynenä ja turkoosina
Persabus potteryn keramiikka-astiat
Kävimme vielä Persbus potteryn keramiikkapajalla hakemassa tilaamamme astiat. Sitten kävimme hyvästelemässä meripelastusasemalla meripelastajat ja iltapäivällä olikin tavaroiden pakkausta seuraavan päivän kotiinlähtöä varten.

Lauantaina 15.9.2012 menimme aamulla Islayn lentokentälle jonne olimme sopineet vuokra-auton palauttavamme. Sieltä lento lähti ajallaan kohti Glasgowta jonka jälkeen oli vielä lento Lontooseen ja sitten Lontoosta Helsinkiin.

1. Hyvä blogi, pitänee paremmalla ajalla lueskella enemmänkin ja hakea vinkkejä omaan reissuun. Vai osaisitko nimetä yhden tislaamon, johon kannattaisi matka tehdä jos haluaisi miehensä yllättää? Plussaahan olisi hyvät kulkuyhteydet lentokentältä ja komiat maisemat yöpaikan lähettyvillä.

1. Anonyymi9.12.12

Hei Hanna,
      Kiitos kommentistasi. Vaikea vastata, riippuu siitä paljonko on aikaa matkusteluun Skotlannissa ja millaisista maisemista pitää. Jos on vain pidennettyä viikonloppua viettämässä, ei saarille kannata lähteä, muuten suosittelisimme ehdottomasti Skyeta ja Islayta. Kerrotaan tarkemmin privaattiviestinä jos haluat. Mukavaa Talven jatkoa. T: K&M

2. Heips, kiva kun tällainenkin löytyy, ihan pilvin pimein ei Islaysta ole matkaajien kokemuksia Suomessa. Lennot varattu ja majoituksesta alustavaa varausta - jäin vain miettimään (kun en ole vielä näin tuoreeltaan ehtinyt asiaan perehtyä), että onko kulkeminen Islayn saarella hirveän vaivalloista esim. ilman autoa? Majoitus jota harkitaan, siinä mainitaan, että on kävelymatkan päässä useista tislaamoista (mm. Lagavulin jne), merelle on kivenheitto ja lähellä on ravintoloita ja muuta aktiviteettia, jotka kuulostivat kaikki kivalta. Liikuntaloma ei ole pahitteeksi, mutta ei sitä toki viitsisi itseään uuvuksiin kävelyttää ;) Eikä toisaalta ole mikään pakko könytä koko saartakaan ympäri - ei viikossa oikein kaikkea ehdikään!

1. Anonyymi24.2.13

Heissan Johki. Saarella pystyy liikkumaan ilman autoa, bussit kulkevat (sesongin ulkopuolella ei sunnuntaisin) mutta aikataulujen kanssa joutuu toki vähän suunnittelemaan etukäteen. Jos olette Port Ellenissä, niin siitä on ihan sopivat kävelymatkat niihin tislaamoihin jotka ovat siellä suunnalla. Ainkin niin että kävelee toiseen suuntaan ja sitten bussilla takaisin. Bowmoreenkin pääsee hyvin bussilla. Ja kuten sanoit, ei viikossa kaikkea ehdi, joten on sitten hyvä syy mennä uudestaan katsomaan ne mitä ei ensimmäisellä kerralla ehtinyt ;o)) http://www.ileach.co.uk/ paikallisen lehden sivuilla on tapahtumia (itse lehteä ei netin kautta pääse lukemaan) ja Islayn blogistakin löytyy kaikkia mukavia vinkkejä http://blog.islayinfo.com/ Oikein Upeaa Reissua!! T:K&M