Keväinen matkamme suuntautui Skotlantiin Ulko-Hebridien saarille.
Matkaa
suunnitellessamme oli haastavaa miettiä kuinka paljon ehdimme viikossa
saarilla, minne mennä ja mitä jättää suosiolla pois. Onneksi teimme
aikataulullisesti väljän reitin, vaikka pohjoisosa saarista jäi tällä kertaa
näkemättä.
Torstaina 18.4.2013 lensimme British Airwaysillä Helsinki-
Lontoo- Glasgow. Olimme varanneet edullisen hotellin Glasgowsta Premier Inn hotellista ja lentojen myöhästymisestä johtuen olimme vasta yhden aikoihin yöllä
hotellissa.
Perjantaina 19.4 lähdimme aamulla hotellin lähellä
sijaitsevalta juna-asemalta junalla kohti Obania. Liput olimme ostaneet ajoissa
ennakkoon joten ne olivat tosi edulliset 11,5 euroa/hlö. Junamatka kesti vähän
yli 3h ja välillä oli yksi 6min pysähdys jolloin päästiin hetkeksi
jaloittelemaan asemalle. Vaunussa ei ollut paljoa matkustajia, joten pystyimme
vaihtamaan paikkoja maisemien ja auringon mukaan. Matka sujui mukavasti ja
Obanin kaupunkiin saapuessamme paistoi aurinko vielä ja hyvillä mielin käytiin
lounaalla ja odoteltiin lautan lähtöä.
|
Juna-asemalla tauolla |
|
Oban loistaa auringon valossa |
Lautta lähti ajallaan 13:40 ja ihmisiä tuli tosi vähän
kyytiin. Matka-aika saarelle oli melkein viisi tuntia (4h50min). Aluksi seisoimme
ulkona kannella ja katsottiin aurinkoisia saaria, mutta sitten liian vähät
yöunet teki tepposet ja menimme sisään ja kun oli niin tyhjää pystyi huoletta heittäytymään pitkäksi sohvalle ja ottamaan tunnin tirsat. Herätessämme
laiva oli jo ulkomerellä. Meillä oli onnea ettei edellisen päivän kovan tuulen
jäljiltä ollut maininkeja ja keli oli muutenkin hyvin rauhallinen. Päästiin
oikein nätisti menemään! Toki pientä keinahtelua, mutta ennakko-odotuksiin
nähden voisi melkein sanoa että meri oli tyyni.
|
Majakka merimatkan varrelta |
Ensimmäisenä menimme Barran saarelle. Siitä tiesimme ennalta
että saari oli karu. Puita ei saarella ollut juuri ollenkaan. Saarta lähestyessä se näytti jopa karummalta
kuin mitä meidän ennakko-odotukset olivat.
|
Lähestymme Castlebayta |
|
Hotellimme Castlebay Hotel näkyi heti lautalla saapuessa |
Lauttarannasta oli vain mäki ylös Castlebay hotelliin josta olimme varanneet kolmeksi yöksi huoneen. Huone oli upeampi
kuin mitä netin kuvista pystyi olettamaan, etenkin se ihana merimaisema.
|
Kuvat Castlebay hotellin huoneesta |
|
Näkymä huoneen ikkunasta oli upea. Kuvassa lautta lähdössä pois Barralta |
Lauantaina 20.4 aamupalan jälkeen saimme vuokra-automme
hotellille. Olimme sopineet hotellia varatessa että he hoitavat meille auton
aamuksi ja sovitusti vuokra-autofirman mies toikin auton meille. Sovimme että
lähtiessämme saarelta jätämme auto lauttarantaan.
Lähdettiin sitten ajelemaan ja katsomaan saarta. Saarta kiertää ympyräinen tie
jonka kokonaispituus on n.30km. Tiet olivat pääosin kapeita yksikaistaisia teitä,
mutta aika hyväkuntoisia.
|
Kapeaa tietä kohti rantaa |
Saarella oli upeita rantoja! Hienoa valkoista hiekkaa ja
Atlantti kimalteli osin ihanan turkoosina vieressä. Ongelmaksi muodostui
välillä kova tuuli joka vei suurimman innon autosta nousemiseen kun hiekka pöllysi. Joten kaikilla rannoilla
ei käyty kävelemässä vaan osin katsottiin vain autosta käsin maisemia.
|
Veneen kiinnitys paikalliseen tyyliin |
Barralla on upea pieni lentokenttä, siinä on kolme
kiitotietä ja kaikki meren rannalla hiekalla. Ajettiin sitten katsomaan kun
kone tuli alas, oli se aika hurjan näköistä. Siitä kun kone tuli näköpiiriin tapahtui lasku tosi nopeasti. Samoin koneen nousu
takaisin ylös.
|
Aiheelliset varoitukset pöllyävästä hiekasta koneen liikkuessa |
|
Kone laskeutuu kentälle |
|
Kone lentoasemalla valmiina lähtöön |
|
Kiitotiet merkittynä kartalle |
Ilmat vaihteli aika lailla, mutta kertaakaan kun oltiin
päivällä kävelemässä, ei sattunut sadekuuroa kohdalle. Pieniä tihkuja havaittiin välillä sadepisaroiden iskiessä auton tuulilasiin. Saarella kyllä tuulee todella paljon. Mutta kun miettii saaren
ulkoista sijaintia Atlantilla, niin ei se mikään ihme ole.
Lampaat olivat poikineet jonkin aikaa sitten ja karitsoita
oli paljon. Onneksi ne kulkivat emon perässä jotka pääosin väistivät auton
edestä ilman että tarvitsi tööttällä
.
Sunnuntaina 21.4 lähdimme käymään ”vastarannalla”. Eli
hotellin ikkunasta näkyi upea valkoinen ranta joka oli tähtäimenä. Maisemat
matkalla oli ihan mahtavia, meri välkehti vaikka minkä värisenä. Vastarannalla
olikin hieno biitsi, mutta tuuli oli kamala ja hiekka pöllysi ja maisemat jäi vain
autosta katsomiseksi. Mutta löydettiin myös pari pienempää rantaa jossa
uskaltauduttiin autosta ulos kävelemään. Keli muuttui aina lähes hetkessä ja
välillä tuli sadekuuroja. Mutta meri oli upean värinen!
|
Aamulenkillä hiljainen kylätie |
|
Hotellihuoneesta aamumaisema
|
|
Maisemaa taukopaikalta |
|
Aamupäivän sadekuuro lähestymässä vastarannalla |
Castlebayn kylän edustalla on Kisimul Castle linna jonne oli venekuljetus
puolen tunnin välein. Kävimme katsomassa linnan joka oli restauroitu varsin
hienoksi.
|
Kisimul Caste linna Castlebayn edustalla |
Ajoimme sitten lentokentälle ja kävimme kävelemässä
"kiitotiellä". Sunnuntaisin ei ollut lentoja, joten rannalla oli
luvallista kävellä. Oli laskuvesi ja pystyi kävelemään tosi pitkälle.
Lentokenttää vastapäätä oli dyynit minkä takana oli pitkä ranta valkoisineen
hiekkoineen. Kävelimme rannan päästä päänhän, mutta taivas alkoi tummeta sitä
vauhtia että piti lähteä reippaasti takaisin autolle.
|
Sadekuuro lähestyy |
Maanantaina 22.4 söimme aamupalan ja sitten pikkuhiljaa
pakattiin kamat autoon ja lauttarantaan. Ajomatka oli vain puolisen tuntia.
Jätimme auto parkkiin. Tuuli (jälleen..) tosi
kovasti ja onneksi lauttarannassa oli pieni odotuskoppi jonne pääsi
tuulensuojaan. Lauttaa odottamaan tuli myös neljä eläkeläismiestä fillareilla.
Tunnistimme miehet, mehän tavattiin heidät toissa vuonna Islaylla kun herrat
oli siellä ajelemassa. Hekin muistivat meidät kun siellä silloin useampana
päivänä törmättiin ja juteltiin. Menimme kimpassa lauttaan ja vaihdeltiin
kuulumisia siinä matkan aikana. Täytyy kyllä kehua miesten kuntoa, saarella on
julmettuja ylämäkiä ja isännät vaan polkivat kun me "nuoret" ajeltiin
autolla ohi..
|
Fillariseurueen kanssa lauttamatkalla |
Lauttamatka Uistin saarelle oli lyhyt (ja lautta pieni)
n.40min meni ylityksessä ja autot (3-4 kpl) menivät menojaan ja isännät lähtivät fillaroimaan
jyrkkää rinnettä ylös. Sinne jäimme kahdestaan autiolle lauttarannalle
odottamaan bussia jonka piti tulla n.10min päästä. Pikkubussi tulikin ihan
ajallaan ja kuski oli tosi mukava meille, ainoille matkustajille. Tai välillä tuli
kyllä yksi mummo paikallisen kaupan edestä ja hän sai kyydin kotiovelle, muuten
saimme olla keskenämme. Matka oli vain reilu puoli tuntia Lochboisdalehotellille josta olimme varanneet neljäksi yöksi huoneen.
Hotellissa sanoivat että huoneemme on vasta iltapäivällä
valmiina, mutta vuokra-auto on sovitusti pihassa odottamassa. Jätimme matkalaukut
hotellille ja menimme katsomaan autoa ja
pihalla oli pikkuruinen punainen Fiat Panda. Kävimme sitten etsimässä
autokorjaamon jonne piti mennä auton vuokrapaperit tekemään. Ohje oli että se
talo jonka edessä on puita, sen takana on se vuokraamo, ei mitään kylttejä. Löydettiinkin
se ihan läheltä ja tehtiin autosta paperit, kovasti vuokraaja kysyi onko auto
ok kun on niin pieni ja todettiin että kapeat tiet, pieni auto, ihan ok meille!
Lähdettiin sitten ajamaan etelään, takaisin sinnepäin mistä
bussilla tultiin. Siellä piti olla baari jossa oli "kuuluisaa viskiä"
eli 1920-luvulla haaksirikkoutui laiva SS Politican jossa oli paljon viskiä
aluksen upotessa. Siitä oli kuulema pari pulloa säästössä baarissa ja ne
halusimme nähdä. Suosittelen kaikkia asiasta kiinnostuneita katsomaan
mustavalkoisen elokuvan joka on kuvattu Barran saarella. Elokuvan nimi on Wisky
Galore ja se kertoo tästä aluksen haaksirikosta. Pätkä elokuvasta:
http://www.youtube.com/watch?v=Jg2IlzIwbRw
Paikka oli valoisa kahvila. Söimme kevyen lounaan siellä ja
pääsimme myös pitämään näitä ”kuuluisia” pulloja kädessämme.
|
Ylämaankarjaakin oli saarella |
Mietimme myös tulevaa poistumista perjantaina saarelta. Oli
luvattu todella kovaa tuulta ja mietimme että jos lautta perutaan, niin ei
päästä millään pois saarelta. Tutkimme vaihtoehtoja ja totesimme ettei
torstainakaan päästä muualle kuin lähisaarelle Skyelle. Päätimme ottaa riskin ja
jäädä saarelle. Onneksi otettiin, keskiviikko oli upea päivä ja
tuulen ennusteet perjantaille alkoi tyyntymään myös.
Hotellissa ei ollut paljoa asukkaita. Henkilökunta kertoi
että viime vuonna oli vain vähän ihmisiä ja tänä vuonna on vielä vähemmän, eli
oli tosi hiljaista. Aamupalallekin oli katettu aamulla vain kuudelle, eli siinä
koko edellisen yön hotellissa yöpynyt porukka.
Ei oltu aiemmin oltu paikassa jossa tuulee aina. Kysyimme
turisti-infosta että onko siellä koskaan tuuletonta päivää ja opas vastasi että eipä
juuri. He olivat kuulema tyytyväisiä kun ei tule hyttysiä kun tuulee, eli näin
käänsi positiiviseksi asian. Oltiin toki tuulessa oltu ennenkin ja vaatteet
olivat molemmilla tarkoituksenmukaiset. Mutta se kylmyys oli kyllä luihin ja
ytimiin menevää. Lämpötila oli kuitenkin plussalla 8-9 astetta, mutta siltä se
ei tuntunut. Tuuli oli kylmää kuin
syksyn kylmin viimatuuli. Ja autosta kun nousi ja yritti laittaa takkia päälle,
niin tuuli teki välillä pukemisen lähes mahdottomaksi. Samoin hiekkarannoilla
oli aurinkolasit oltava kun hiekka pöllysi tuulessa silmiin. Eikä ihan rannalla
viitsinyt kameraa ottaa esiin ettei hiekka mene kameran linssiin.
Keskiviikkona 24.4 oli upea keli, aurinko paistoi. Päivän
ensimmäinen vesisade tuli vasta iltapäivällä ja seuraava parin tunnin päästä ja
nekin vain pieniä kuuroja, eli voisi sanoa sateeton päivä. Paitsi illalla,
mutta siitä viis kun olimme silloin jo takaisin hotellilla. Kummasteltiin
turisti-infossa myös sitä että miten siellä ollut niin paljon maastopaloja
(oltiin netistä seurattu saarten uutisia ja paljon oli maastopaloja ollut). No
rouva kertoi että oli ollut ennätyksellisen kuivat 6 viikkoa juuri ennen
saarelle tuloamme. Vain parina yönä oli satanut ja kaikki paikat olivat olleet
rutikuivia. Sade oli alkanut vasta jonkin aikaa ennen meidän tuloa.
|
Hotellihuoneen ikkunasta seurattiin aamulla lautan tuloa saarelle |
Päivällä kierrettiin saaren pohjoisen lenkki. Oli maisemia
molemmille, upeaa turkoosin väristä merta ja jylhää vuoristoa. Katseltavaa
riitti kokopäiväretkelle. Illalla kun olimme syöneet hotellilla, tuli hotellin
isäntä kysymään jos haluamme tulla kuuntelemaan kun hänen poika treenaa
säkkipillin soittoa. Kylläpä teini soitti upeasti, jestas sitä sormien
vikkelyyttä! Oli menossa viikonloppuna kisoihin ja viimeisiä treenejä ennen
kilpailua.
|
Sisämaassa saarta oli aavaa.. |
|
Rannalla nähtii mukavia taloja ja lampaita sielläkin, niinkuin lähes kaikkialla saarella |
|
Tiet kapeita ja meri upean värinen |
|
Linnan jäänteet laskuveden aiheuttamalla "saarella", siellä toki myös lampaita |
Torstai 25.4 ajoimme uudestaan saaren etelärantaan. Päivä
vierähti osin ulkoillen, osin autoillen ja auto vietiin sitten kolmen pintaan
sinne mukavan perheyrityksen kodin takapihalle, missä se korjaamo ja vuokraamo
sijaitsi.
|
Rantamaisemaa |
|
Hevoset kirmailivat vapaina |
Perjantaina 26.4 oli aika jättää Ulko-Hebridit. Pakkasimme aamusta
tavarat kasaan ja aamupalan jälkeen lähdimme lautalla kohti Obania. Uistin saari
jäi taakse ja kaikista alkuviikon hurjista tuulivaroituksista huolimatta keli
oli hyvä ja ylitys meni suhteellisen tasaisesti. Obanin kaupungissa meillä oli
neljä tuntia aikaa ennen junan lähtöä. Kävimme syömässä ja kun sattui sopivasti
Obanin viskitislaamon kierros, niin käytiin kiertämässä sekin. Kierros kesti
tunnin ja oli ihan mielenkiintoinen.
|
Hotelli jää taakse kun lautalla lähdemme saarelta |
Edessä oli n.4h junamatka Glasgowhin. Keli oli hieno, joten
matka vierähti taas maisemia katsellessa. Illalla olimme yhdeksän aikaan
hotellissa Glasgown keskustassa ja huone saatiin 18:sta kerroksesta. Maisemia
oli mukava katsoa pimeässä kaupungissa valojen loistaessa.
|
Glasgow iltavalaistuksessa |
Lauantaina 27.4 oli kaupunkipäivä, teemana lähinnä kierrellä
Glasgown kauppoja ja katsoa kaupungin vilinää. Kun oltiin tuulen suojassa ja
aurinko paistoi, niin keväinen ilma tuntui suorastaan kesältä.
Sunnuntaina 28.4 lensimme sitten British Airways:llä
Glasgow-Lontoo-Helsinki ja kotona olimme puolenyön aikaan. Matka oli onnistunut
ja mukavaa oli. Saarilla ei tullut aika pitkäksi ja oli tosi rentoutunut olo.
Vaikka siirtymät olivat pitkät, niin kyllä kannatti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti